WWRD
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to forma pomocy dzieciom niepełnosprawnym oraz zagrożonym niepełnosprawnością i ich rodzicom. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu 4 kwietnia 2005 r. wydało rozporządzenie w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 68, poz. 587). Dzięki temu rozporządzeniu wszystkie niepełnosprawne i zagrożone niepełnosprawnością dzieci mają możliwość otrzymania bezpłatnej, kompleksowej, profesjonalnej pomocy. Wczesnym wspomaganiem rozwoju są objęte dzieci niepełnosprawne od urodzenia, dzieci od momentu wykrycia u nich niepełnosprawności aż do podjęcia obowiązku szkolnego oraz dzieci zagrożone niepełnosprawnością.
Zajęcia organizowane w ramach wczesnego wspomagania mają na celu stymulowanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz poprawę jego funkcjonowania. Są prowadzone w zależności od potrzeb dziecka przez wybranych specjalistów, m.in.: logopedę, psychologa, pedagoga, terapeutę SI. Wymiar godzin jest określony przepisami i wynosi od 4 do 8 godzin w miesiącu.
Termin dziecko zagrożone niepełnosprawnością oznacza dziecko z grupy wysokiego ryzyka ciążowo-porodowego, u którego lekarz stwierdza zagrożenie nieprawidłowym rozwojem, niepełnosprawnością lub upośledzeniem czynności fizycznych.
Termin dziecko niepełnosprawne oznacza dziecko, u którego lekarz stwierdził nieprawidłowy rozwój, wady wrodzone lub inne upośledzenia, posiadające orzeczenie w rozumieniu przepisów ustawy o rehabilitacji.
Co zrobić, by dziecko mogło uczęszczać na zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju?
Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju, musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Gdzie uzyskuje się opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest wydawana przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych.
Należy się udać do poradni właściwej dla miejsca zameldowania lub właściwej dla przedszkola, którym się opiekuje. Pracownicy tych placówek poinformują, co jest potrzebne, by starać się o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Co jest wymagane przy staraniu się o otrzymanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
Aby zespół orzekający działający w danej poradni mógł rozpatrzyć, czy zachodzi potrzeba wydania ww. opinii, dziecko musi mieć wykonane badania psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne. Zostaną one wykonane w poradni psychologiczno-pedagogicznej (w poradni publicznej - nieodpłatnie). Dodatkowo rodzice lub prawni opiekunowie dziecka muszą dostarczyć do poradni następujące dokumenty: zaświadczenie lekarskie na druku (otrzymanym w poradni), opinię przedszkola, jeśli dziecko uczęszcza do niego, wniosek rodziców o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (druk otrzymany w poradni).
Gdzie można realizować opinię WWRD?
Z opinią rodzice muszą udać się do placówki, która realizuje zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Może to być m.in.: poradnia psychologiczno-pedagogiczna, przedszkole integracyjne, przedszkole ogólnodostępne, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy, ośrodek wczesnej interwencji. W wybranej placówce można uzyskać szczegółowe informacje, jak będzie wyglądała organizacja zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.