Raport z badania orientacji edukacyjno-zawodowej gimnazjalistów - 2016r.
Raport z badania orientacji edukacyjno-zawodowej gimnazjalistów 2016
Ankietowe badania uczniów klas II i III przeprowadzam rokrocznie od 2014 roku. Głównym celem badania jest rozpoznanie przekonań, wiedzy oraz potrzeb gimnazjalistów dotyczących wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Innym, równie ważnym jest okazja do bezpośredniego spotkania w klasie z uczniami
i wychowawcami tuż po rozpoczęciu nowego roku szkolnego i zaprezentowania oferty poradni.
Podczas wypełniania ankiet uczniowie mają możliwość refleksyjnego spojrzenia na własną ścieżkę kariery. Z moich obserwacji i doświadczeń wynika, że są chętni i gotowi na szerszą rozmowę w tym kierunku. Kontynuując temat, umawiam się na kolejne spotkanie, na którym omawiam wyniki ankiet oraz prezentuję aktualne dane dotyczące możliwości dalszego kształcenia zawodowego i ogólnego.
TABELA nr 1 przedstawia wyniki badań uczniów klas II przeprowadzone we wrześniu i październiku 2016 roku
Oceń swoje przekonania, wiedzę i doświadczenia w skali 1 – 6, |
Średnia
ocena N 218 |
Średnia ocena
G 114 |
Średnia ocena uczniów N 265 |
RAZEM RANKING OCEN
UCZNIÓW |
1.PRACA. Dlaczego warto jest pracować? |
4,51 |
4,74 |
4,62 |
|
a/ jestem bardziej samodzielna/samodzielny |
4,43 |
4,71 |
4,57 |
III |
b/ jestem szanowana/szanowany |
4,06 |
4,45 |
4,25 |
IV |
c/ uczę się nowych rzeczy, poznaję nowe osoby |
4,60 |
4,93 |
4,76 |
II |
d/ zarabiam pieniądze |
4,94 |
4,89 |
4,91 |
I |
2.ZAWODY. Twoje preferencje (zainteresowania) do wykonywania czynności zawodowych. AKTYWNOŚCI: |
3,65 |
3,80 |
3,72 |
|
a/ fizyczna (produkcja, naprawa, budowa, operowanie rzeczami) |
2,87 |
3,75 |
3,31 |
IV |
b/ proceduralna (wyszukiwanie, gromadzenie, porządkowanie danych) |
3,66 |
3,92 |
3,79 |
II |
c/ społeczna (pomaganie, opieka, kierowanie, usługi dla ludzi) |
3,98 |
4,02 |
4,00 |
I |
d/ twórcza (odkrywanie, doświadczanie w sferze nauki i sztuki) |
4,10 |
3,43 |
3,76 |
III |
3. KSZTAŁCENIE OGÓLNE. Liceum ogólnokształcące – 3 lata nauki. |
4,48 |
4,20 |
4,33 |
|
a/ możliwość wyboru od 2 do 4 przedmiotów w zakresie rozszerzonym |
4,43 |
3,71 |
4,07 |
II |
b/ możliwość uzyskania wysokiego wyniku egzaminu maturalnego |
5,15* |
4,76 |
4,95 |
I |
c/ przewaga wiedzy ogólnej, teoretycznej nad praktyczną |
3,85 |
4,14 |
3,99 |
III |
4.KSZTAŁCENIE ZAWODOWE. Technikum – 4 lata nauki. |
4,26 |
4,35 |
4,30 |
|
a/ dyplom kwalifikacji zawodowych na poziomie technika |
3,52 |
3,98 |
3,75 |
IV |
b/ możliwość uzyskania wysokiego wyniku egzaminu maturalnego |
4,77 |
4,49 |
4,63 |
I |
c/ przewaga wiedzy i umiejętności praktycznych nad wiedzą ogólną |
4,42 |
4,44 |
4,43 |
II |
d/ 2 przedmioty związane z zawodem, w zakresie rozszerzonym |
4,33 |
4,52 |
4,42 |
III |
5. KSZTALCENIE ZAWODOWE. Zasadnicza szkoła zawodowa – 3 lata nauki. |
3,57 |
4,16 |
3,86 |
|
a/ przewaga wiedzy i umiejętności praktycznych nad wiedzą ogólną |
4,17 |
4,47 |
4,32 |
I |
b/ kształcenie modułowe – nauka bezpośrednio na stanowisku pracy |
3,98 |
4,57 |
4,27 |
II |
c/ dyplom kwalifikacji zawodowych na poziomie robotnika wykwalifikowanego |
2,56 |
3,45 |
3,00 |
III |
5,15* - najwyższy wynik w tabeli
W porównaniu z badaniami z ubiegłych lat wynika, że oceny uczniów we wszystkich punktach ankiety wzrastają z roku na rok. Najwięcej wzrosła
wartość oceny zasadniczego kształcenia zawodowego ( 0,28). Wielu uczniów zainteresowanych jest kształceniem modułowym (wzrost oceny o 0,34).
TABELA nr 2 przedstawia wyniki badań uczniów klas III przeprowadzone we wrześniu i październiku 2016roku.
Pytania nr 1,2,3 zawierają różne możliwości odpowiedzi ułożone w porządku alfabetycznym. Najpierw zapoznaj się ze wszystkimi, zastanów się, a następnie oceń każdą możliwość według ważności w skali 1 – 6, w której 1 jest dla Ciebie najmniej ważne, a 6 najważniejsze. W pytaniu nr 4 - zaznacz właściwą. |
Średnia ocena
G 112 |
Średnia ocena G 114 N 22 |
Średnia ocena
uczniów |
RANKING |
1. W jakim stopniu wybór dalszej ścieżki edukacyjno –zawodowej zależy od |
4,84 |
4,82 |
4,83 |
|
Aspiracje (zamiary, plany życiowe, wartości) |
4,71 |
4,81 |
4,76 |
II |
Predyspozycje (zdolności, umiejętności, wiedza) |
4,84 |
4,62 |
4,73 |
III |
Zainteresowania (preferencje, pasja, talent) |
4,97 |
5,05* |
5,01 |
I |
2. W jakim stopniu wybór dalszej ścieżki edukacyjno –zawodowej zależy od |
4,16 |
4,30 |
4,23 |
|
Możliwości na rynku pracy |
4,18 |
4,62 |
4,40 |
I |
Oferty szkół ponadgimnazjalnych |
4,15 |
4,21 |
4,18 |
II |
Wymagań rekrutacyjnych |
4,14 |
4,09 |
4,11 |
III |
3. W jakim stopniu poniżej wymienione osoby mogłyby pomóc Ci w planach edukacyjnych i zawodowych |
3,65 |
4,05 |
3,85 |
|
Doradca zawodowy |
3,76 |
4,28 |
4,02 |
II |
Nauczyciel, wychowawca |
3,15 |
4,28 |
3,71 |
III |
Rodzice |
4,54 |
4,59 |
4,56 |
I |
Rówieśnicy |
3,18 |
3,05 |
3,11 |
IV |
4. W jakiej szkole ponadgimnazjalnej planujesz kontynuację nauki? |
|
|
|
|
Liceum ogólnokształcące |
85%* |
40% |
|
|
Technikum |
13% |
32% |
|
|
Zasadnicza szkoła zawodowa |
0 |
18% |
|
|
* - najwyższe wyniki w tabeli
Gimnazjaliści klas III odpowiadali na pytania bezpośrednio związane z podejmowaniem decyzji wyboru dalszego kształcenia. Tegoroczne badanie pokazało wzrost wartości ocen czynników wewnętrznych (0,33), zewnętrznych (0,23), jak też możliwości uzyskania przez uczniów pomocy (średnio o 0,25). Najwyższy wzrost oceny uzyskali w tej grupie nauczyciele i wychowawcy (0,51 tj. – najwyższa wartość porównawcza badań). Wynik ten może oznaczać znaczny wzrost zaufania uczniów do tej grupy mimo, że najczęściej wybierają własnych rodziców oraz doradcę zawodowego.
Przedstawione wyniki badań dotyczą dwóch gimnazjów naszej dzielnicy. Porównywanie ich nie ma tu znaczenia. Każde bowiem stanowi odrębny byt. Należałoby raczej wskazywać na potrzeby młodych ludzi, jak też możliwości ich realizacji - najbardziej realne. Natomiast ogólny wzrost średnich ocen obu ankiet wskazywałby na rosnącą świadomość i lepszą orientację uczniów w zakresie edukacyjno-zawodowym.
Powyższe dane rekomenduję rodzicom i nauczycielom w celu wyciągania własnych wniosków, by starali się jak najlepiej pomóc młodzieży w dokonywaniu wyborów. Składam podziękowanie pedagogom i wychowawcom obu szkół za pomoc w przeprowadzeniu badań.
Andrzej Brzywca - doradca zawodowy
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 22