Orientacja i planowanie kariery gimnazjalistów
Orientacja i planowanie kariery gimnazjalistów
Każdego roku po wakacjach spotykam się z uczniami gimnazjów, aby przedstawić im ofertę poradni w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W sposób szczególny promuję doradztwo edukacyjno-zawodowe. W celu uzyskania informacji o potrzebach, przekonaniach oraz wiedzy uczniów na temat kształcenia i planowania kariery przeprowadzam badania ankietowe.
Ankieta orientacji edukacyjno-zawodowej dla uczniów klas III dotyczyła: czynników wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej, planów dalszego kształcenia oraz preferencji w korzystaniu z pomocy w tym zakresie. Każdą możliwość uczniowie oceniali w skali 1 – 6.
Tabela 1. WYNIKI BADANIA orientacji edukacyjno-zawodowej w klasach III włochowskich gimnazjów przeprowadzone we wrześniu 2015r.
Pytania ankiety |
G 112
5 klas |
G 113
2 klasy |
G 114
2 klasy |
Średnia ocena |
1.W jakim stopniu wybór dalszej ścieżki edukacyjno –zawodowej zależy od czynników wewnętrznych? |
4,7 |
4,6 |
4,3 |
4,5 |
|
4,6 |
4,7 |
4,3 |
4,5 |
|
4,7 |
4,5 |
4,3 |
4,5 |
|
4,9 |
4,6 |
4,4 |
4,6 |
2.W jakim stopniu wybór dalszej ścieżki edukacyjno –zawodowej zależy odczynników zewnętrznych? |
4,0 |
4,2 |
3,9 |
4,0 |
|
4,0 |
4,3 |
4,1 |
4,1 |
|
4,0 |
4,4 |
3,8 |
4,0 |
|
3,9 |
3,9 |
3,9 |
3,9 |
3.W jakim stopniu poniżej wymienione osoby mogłyby pomóc Ci w planach edukacyjnych i zawodowych? |
3,5 |
3,5 |
3,7 |
3,6 |
|
3,7 |
3,7 |
3,8 |
3,8 |
|
2,9 |
2,9 |
3,5 |
3,1 |
|
4.4 |
4,5 |
4,4 |
4,4 |
|
2,8 |
2,8 |
3,1 |
2,9 |
4. W jakiej szkole ponadgimnazjalnej planujesz kontynuację nauki? |
|
|
|
|
|
117 |
24 |
9 |
150 |
|
31 |
20 |
17 |
68 |
|
4 |
1 |
3 |
8 |
5. Ile punktów w Rekrutacji 2015 otrzymywali uczniowie na świadectwie ukończenia gimnazjum? (stopień celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający) |
31 (20,2%)
poprawnych |
brak poprawnych |
brak odpowiedzi |
|
Najważniejsze wnioski wynikające z ankiety do uwzględnienia przez nauczycieli:
- Przewaga oceny czynników wewnętrznych nad zewnętrznymi – średnia ocena wszystkich uczniów - 4,5 do 4,0.
- Uczniowie najwyżej cenią sobie pomoc rodziców - 4,4 i doradcy zawodowego – 3,8, a następnie nauczyciela, wychowawcy – 3,1, rówieśników – 2,9.
- 66,4% deklaruje wybór liceum ogólnokształcące, 30,1% technikum, 3,5% zasadniczą szkołę zawodową.
- Znajomość przeliczania ocen na punkty rekrutacyjne posiada wielu uczniów Gimnazjum nr 112 (co piąty). W pozostałych szkołach brakuje takiej wiedzy.
Ankieta orientacji zawodowo-edukacyjnej dla uczniów klas II zawiera dane dotyczące preferencji uczniów odnośnie wartości pracy, rodzaju aktywności zawodowej oraz możliwości kształcenia. Każdą możliwość uczniowie oceniali w skali 1 – 6.
Tabela 2. WYNIKI BADANIA orientacji zawodowo-edukacyjnej w klasach II włochowskich gimnazjów przeprowadzonych w X - XI 2015r.
Pytania ankiety |
G 112
6 klas |
ranking |
G 113
4 klasy |
ranking |
G 114
1 klasa |
ranking |
RAZEM |
|
1.PRACA. Dlaczego warto jest pracować? |
4.59 |
I |
4,42 |
I |
4,70 |
I |
4,57 |
I |
a/ jestem bardziej samodzielna/samodzielny |
3,75 |
IV |
4,23 |
III |
4,52 |
III |
4,16 |
IV |
b/ jestem szanowana/szanowany |
4,09 |
III |
3,79 |
IV |
4,78 |
II |
4,22 |
III |
c/ uczę się nowych rzeczy, poznaję nowe osoby |
4,86 |
II |
4,56 |
II |
4,52 |
III |
4,64 |
II |
d/ zarabiam pieniądze |
5,04 |
I |
5,09 |
I |
5,0 |
I |
5,04 |
I |
2.ZAWODY. Aktywności: |
3,80 |
IV |
3,68 |
IV |
3,23 |
V |
3,57 |
IV |
a/ fizyczna (produkcja, naprawa, budowa, operowanie rzeczami) |
2,91 |
IV |
3,40 |
IV |
3,26 |
III |
3,19 |
IV |
b/ proceduralna (wyszukiwanie, gromadzenie, porządkowanie danych) |
3,58 |
III |
3,74 |
II |
3,37 |
II |
3,56 |
III |
c/ społeczna (pomaganie, opieka, kierowanie, usługi dla ludzi) |
4,24 |
II |
3,72 |
III |
3,66 |
I |
3,87 |
I |
d/ twórcza (odkrywanie, doświadczanie w sferze nauki i sztuki) |
4,32 |
I |
3,88 |
I |
2,66 |
IV |
3,62 |
II |
3. KSZTAŁCENIE OGÓLNE. Liceum ogólnokształcące – 3 lata |
4,58 |
II |
4,27 |
II |
3,95 |
III |
4,26 |
III |
a/ możliwość wyboru od 2 do 4 przedmiotów w zakresie rozszerzonym |
4,52 |
II |
4,12 |
III |
3,26 |
III |
3,96 |
II |
b/ możliwość uzyskania wysokiego wyniku egzaminu maturalnego |
5,25 |
I |
4,77 |
I |
4,52 |
I |
4,84 |
I |
c/ przewaga wiedzy ogólnej, teoretycznej nad praktyczną |
3,98 |
III |
3,71 |
II |
4,07 |
II |
3,92 |
III |
4.KSZTAŁCENIE ZAWODOWE. Technikum – 4 lata |
4,31 |
III |
4,19 |
III |
4,31 |
II |
4,27 |
II |
a/ dyplom kwalifikacji zawodowych na poziomie technika |
3,62 |
IV |
3,50 |
IV |
4,22 |
IV |
3,78 |
IV |
b/ możliwość uzyskania wysokiego wyniku egzaminu maturalnego |
5,03 |
I |
4,70 |
I |
4,29 |
III |
4,67 |
I |
c/ przewaga wiedzy i umiejętności praktycznych nad wiedzą ogólną |
4,39 |
II |
4,29 |
II |
4,33 |
II |
4,33 |
II |
d/ 2 przedmioty związane z zawodem, w zakresie rozszerzonym |
4,26 |
III |
4,28 |
III |
4,40 |
I |
4,31 |
III |
5. KSZTALCENIE ZAWODOWE. Zasadnicza szkoła zawodowa (3l.) |
3,34 |
V |
3,38 |
V |
3,83 |
IV |
3,51 |
V |
a/ przewaga wiedzy i umiejętności praktycznych nad wiedzą ogólną |
3,97 |
I |
3,94 |
I |
4,22 |
I |
4,04 |
I |
b/ kształcenie modułowe – nauka bezpośrednio na stanowisku pracy |
3,83 |
II |
3,80 |
II |
4,18 |
II |
3,93 |
II |
c/dyplom kwalifikacji zawodowych na poziomie robotnika, rzemieślnika |
2,31 |
III |
2,40 |
III |
3,11 |
III |
2,60 |
III |
Obliczone wartości wszystkich 5-ciu pytań pozwoliły ustalić ich ranking znaczeniowy, jak również ich szczegółowe priorytety (podpunkty). Bardzo cennym w systemie wartości uczniów wydaje się być ich deklarowany stosunek do pracy, której wynik jest najwyższy w całym badaniu (4,57). Na drugim miejscu znalazło się kształcenie w technikum (4,27), choć różnie wygląda to w poszczególnych szkołach. Preferencje do kształcenia ogólnego, znalazły się na trzecim miejscu, z wynikiem minimalnie niższym (4,26). Mniejsze znaczenie (3,57) przywiązują uczniowie do rodzajów aktywności zawodowej (Predigera) i kształcenia w zasadniczej szkole zawodowej (3,51).
Orientacja edukacyjno-zawodowa gimnazjalistów ma duże znaczenie w indywidualnym rozwoju psychospołecznym. Dobra współpraca z nauczycielami, zróżnicowanie preferencji wynikających z badań
to doskonała okazja do spotkań na lekcjach wychowawczych, rozmów i przekazania istotnych informacji
w procesie planowania przez młodzież dalszego kształcenia i wyboru zawodu.
Doradca zawodowy
Andrzej Brzywca
.