PORADNIA PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA NR 22
zmień kontrast
A+  A-
BIP

Jak się uczyc skutecznie?

Jak uczyć się skutecznie ?

  • Odpowiednie podejście

Im motywacja jest silniejsza, tym mamy lepsze wyniki, realizujemy założone cele.

Każda rzecz, której się uczymy poszerza nasze horyzonty, dzięki czemu możemy połączyć wiedzę już zdobytą z tą, którą zdobywamy! Im więcej wiemy, tym łatwiej przychodzi nam uczenie się nowych rzeczy!

  • Postaw wysoko poprzeczkę

Zaprogramuj się na sukces, wtedy łatwiej go osiągnąć.

  • Odpoczynek

Mózg potrzebuje odpoczynku, żeby się zregenerować. Najważniejszy jest sen (koniecznie co najmniej 8 godz.), w przeciwnym razie umysł pracuje na zwolnionych obrotach. Brak snu lub jego nie wystarczająca ilość może spowodować że zupełnie zablokuje wszystkie informacje, które mu powierzyłeś.

Podczas nauki ważne jest robienie przerw!

  • Jak czytać ze zrozumieniem

Tak jak puzzle! Przegląd całości !

Po wstępnym zapoznaniu z tekstem : - myśl, kojarz,  porządkuj materiał, dyskutuj z autorem, kontroluj tok jego rozumowania, stawiaj sobie pytania i szukaj na nie odpowiedzi

  • jeśli tekst nie jest trudny czytaj w miarę szybko, nie daj się ponieść myślom w innym kierunku
  • zakreślaj najważniejsze informacje kolorowymi pisakami fluorescencyjnymi (najlepszy kolor do zapamiętywania to pomarańczowy!)
  • notuj w zeszycie zależności, związki między teoriami, faktami, zasadami  (mogą to być wykresy, tabelki, rysunki, schematy, strzałki itd.)
  • referuj sobie poszczególne części tekstu dzięki czemu łatwiej zrozumiesz i zapamiętasz całość
  • Skuteczność nauki

nie wystarczy się uczyć jeden dzień! Aby nastąpił transfer do magazynu pamięci trwałej materiał musi być powtórzony i utrwalony !

  • Odpowiednia pozycja ciała

Wystrzegaj się nauki na leżąco, bardzo łatwo zasnąć. Wybieraj pozycję pionową!

  • Klasówka – jak skutecznie odpowiadać na pytania na czas

Zacznij od łatwych, krótkich pytań przez co wzroście poczucie twojej pewności i spadnie poziom stresu. Po takiej rozgrzewce można przejść do trudnych pytań.

  • Brak koncentracji uwagi na wykładzie

Rób notatki! Pozwoli to utrzymać uwagę w stałej gotowości i zwiększy wydajność nauki.

  • Pisanie wypracowania
  • rozgrzewka – ćwiczenie płynności słownej (fluencja)  polega na napisaniu jak największej liczby wyrazów zaczynających się na daną literę
  • zapisuj różne myśli, hasła, fakty, idee, nazwiska, komentarze, cytaty
  • zrób konspekt pracy (wstęp, wprowadzenie, teza, główne zagadnienia, zakończenie zawierające wnioski, konkretne dowody)
  • oryginalność, samodzielność myślenia zawsze są dobrze widziane!
  • Trudności z zapamiętywaniem dat, wzorów, słówek, definicji , nazwisk itd.
  • zrób małe karteczki po jednej stronie np. data a po drugiej wydarzenie – spójrz na datę i spróbuj powiedzieć jakie wtedy było wydarzenie, jeśli zapamiętałeś odłóż kartonik na bok, jeśli nie odłóż na koniec kolejki. Tak długo przekładaj kartoniki aż zapamiętasz. Wtedy, kiedy piszesz też się uczysz!

Karteczki pogrupuj według tematów (np. inny kolor- inny temat) i wracaj do nich co jakiś czas!

  • Nauka języków obcych W dzisiejszych czasach dużą wagę przykłada się do nauki języków obcych. Nie wszyscy mają łatwość w przyswajaniu słówek w obcym języku. Kilka wskazówek może ułatwi Ci naukę obcego języka.
  • Ważne jest nastawienie! Naukę języka obcego (właściwie naukę wszystkich przedmiotów szkolnych) potraktuj jako hobby a nie przymus. Staraj się „zaprzyjaźnić” się z językiem obcym i poświęć mu przynajmniej 20 minut dziennie.
  • Ucz się w następujący sposób!

Opis: Zobacz obraz źródłowyUsłysz!

Opis: http://img.freepik.com/darmowe-ikony/oko_318-80707.jpg?size=338&ext=jpgZobacz!

Opis: Zobacz obraz źródłowySkojarz z podobnymi wyrazami, które znasz!

Opis: Zobacz obraz źródłowy Powtórz!

 Wyobraź je sobie!

Opis: Zobacz obraz źródłowyPrzeliteruj!

Opis: Zobacz obraz źródłowyNapisz!

Opis: Obraz znaleziony dla: stosować+symbol  Zastosuj! (np. w zdaniach)

 

  • Należy pamiętać, aby nauczyć się czytać- trzeba czytać, aby nauczyć się rozumienia mowy- trzeba jej słuchać, aby nauczyć się pisać- trzeba pisać, aby nauczyć się mówić- trzeba ćwiczyć mówienie!
  • Warto wykorzystać każdą okazję by zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Nie bój się pomyłek i popełniania błędów.
  • Sprawność intelektualna a odżywianie Na sprawność intelektualną ma duży wpływ to w jaki sposób się odżywiamy. Impulsy nerwowe są przykazywane z jednego neuronu do drugiego albo hamowane i zatrzymywane. Wiadomo ,że przepływ informacji pomiędzy neuronami odbywa się efektywniej, im cenniejszego budulca dostarczamy swojemu organizmowi. Jedz ryby morskie, pełnoziarniste produkty zbożowe (pieczywo i zboże), produkty białkowe oraz owoce i warzywa. Ogranicz produkty wysoko przetworzone, które powodują problemy z koncentracją i spowalniają proces zapamiętywania. Witaminy wspomagające pamięć i koncentrację to witamina A, witaminy z grupy B, witamina C, D oraz E warto o nie zadbać spożywając określone produkty. W trakcie nauki pij wodę mineralną, gdyż oczyszcza ona organizm z toksyn oraz odżywia komórki.
  • Rady na stres przed egzaminami Jak wiadomo lekkie zdenerwowanie- mobilizuje. Należy się martwić w momencie kiedy stres przed egzaminem, sprawdzianem, odpowiedzią ustną paraliżuje a z głowy „uciekają” wyuczone wcześniej informacje. Zastanów się jaka jest przyczyna zdenerwowania. Jeśli jest to brak przygotowania, to obawa o wynik egzaminu sprawdzianu jest słuszna. Jeśli jesteś przygotowany- czego masz się obawiać? Staraj się myśleć głównie o tym co wiesz a nie koncentruj na tym czego nie umiesz. Najważniejsza jest wiara we własne siły, niepewność osłabia Twój układ nerwowy.

 

Opracowanie: mgr D. Dawidowicz, mgr S. Krzywik

 

Opracowane na podstawie:

Jurek A. „Skoncentruj się” wyd. Harmonia,

Forzpańczyk A. „Koncentracja- skuteczny trening skupienia uwagi” wyd. samo sedno.



Serwkom Sp. z o.o.