PORADNIA PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA NR 22
BIP

Domowe zabawy wspomagające rozwój procesów integracji sensoryczno-motorycznej

Marta Wiśniewska – dr n. hum. w zakresie pedagogiki oligofrenopedagog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej prezes PSTIS.

Wspomaganie rozwoju dziecka może stać się okazją do radosnej zabawy dla samego dziecka, jego rodziców oraz rodzeństwa. Do takiej zabawy nie trzeba posiadać specjalistycznych pomocy. Liczy się pomysł. Ważne, aby pamiętać, że zabawa jest najbardziej naturalną oraz najprzyjemniejszą formą aktywności i uczenia się dziecka.

Zabawy wspomagające rozwój sensoryczno-motoryczny są proste i możliwe do przeprowadzenia w niemal każdych warunkach. Oto kilka z nich.

  1. Nakładka na ołówek -
  • w sklepach papierniczych można kupić różnorodne nakładk i na ołówki, np. biedronki, wróżki itp.
  • zainteresuj dziecko nakładką, skoncentruj jego wzrok na niej,
  • powoli w linii lekko zaokrąglonej w odległości ok.20cm przesuwaj ołówek od lewej do prawej a następnie od prawej do lewej strony dziecka na wysokości oczu (granicą są barki dziecka),
  • to samo zrób przesuwając ołówek z góry do dołu a następnie z dołu do góry (granicą jest czoło i broda).
  1. Pudełeczka –
  • zgromadź różne pudelka ( po kremach, lekarstwach, kosmetykach,)
  • pozwól dziecku pomanipulować nimi, pokaż jak się otwierają i zamykają,
  • umieść w jednym pudelku, np. kolorowy kamyczek, małą zabawkę i zachęć dziecko do odkręcenia zakrętki,
  1. „Dotykaczki” –
  • Zgromadź różnorodne faktury, np. frotte, futerko, szczoteczka do paznokci, gąbki, myjki, druciaki kuchenne, welur, zamsz, skóra, drewniany klocek, kolczaste piłeczki, walce itp.
  • Pozwól dziecku samodzielnie poznawać kolejne „dotykaczki”, zwracaj uwagę na które z nich reaguje zadowoleniem, a które sprawiają mu dyskomfort,
  • Masuj ręce, ciało dziecka akceptowanymi przez niego „dotykaczkami”.
  1. „Domowy stok” –
  • Przygotuj pochyły obiekt (np. wałek lub poduszkę od sofy, deskę do prasowania) i ułóż go tak, aby dawał wrażenie pochylni,
  • Przetocz dziecko po pochylni w dół, patrz uważnie na jego reakcję,
  • Zachęć dziecko do wejścia na pochylnię ( na czworakach, na stojąco, tyłem).
  1. Piłka rehabilitacyjna –
  • Potocz piłkę do dziecka, pozwól, żeby ją odepchnęło do ciebie,
  • Posadź dziecko na piłce i przechylaj piłkę na boki, do tyłu, do przodu; bądź w kontakcie wzrokowym z dzieckiem,
  • Połóż dziecko na brzuchu, przetocz je do przodu zachęcając, żeby odepchnęło się rękoma.
  1. Fakturowe ścieżki –
  • zgromadź 3-4 niepotrzebne powłoczki od małych poduszek (tzw. jaśków),
  • wypełnij powłoczki np. ryżem, grochem, kasztanami, , guzikami itp.
  • Spacerujcie razem ( na początku w butach, skarpetkach a na końcu gołymi stopami) po ścieżce fakturowej,
  • Upewnij się, że ścieżka znajduje się na bezpiecznym podłożu i dziecko nie poślizgnie się (najlepiej ułóż ścieżkę na dywanie).
  1. Masażyki –
  • Ułóż samodzielnie lub skorzystaj z gotowych rymowanek, wierszyków,
  • Masuj ciało dziecka zgodnie z kolejnymi wersami rymowanek, np. żeby było nam wesoło masujemy buzię w koło.
  1. Małe kolorowe piłki i woreczki z grochem/ryżem/fasolą –
  • Wrzucajcie piłki/woreczki do pudełka, do hula-hop,
  • Zmieniaj rozmiar i fakturę piłek/woreczków,
  • Rzucajcie w różnych pozycjach i z różnych odległości,
  1. Zapachy –
  • Zgromadź słoiczki po koncentracie pomidorowym/opakowania po filmach do aparatu,
  • Do pojemniczków włóż waciki nawilżone np. aromatami do ciast, perfumami oraz np. kawałek kostki rosołowej, łyżeczkę kawy, trochę proszku do prania itp.,
  • Wąchajcie wspólne zapachy i próbujcie zgadywać jaki to zapach1.
  1.  Drążek, tata i mama –
  • Przygotuj gładki drewniany drążek, np. kij od miotły lub szczotki,
  • Dwie dorosłe osoby klękają naprzeciwko siebie, tak aby dziecko mogło zawisnąć, pobujać się na drążku.
  1.  Smaki - 
  • Przygotuj różne pokarmy: cytryna, chrzan, musztarda, cukier puder, sól itp. oraz małe łyżeczki,
  • Podawaj smaki na język,
  • Nazywaj smaki np. to jest słodkie, a to kwaśne itd.
  • Róbcie przy tym śmieszne miny,
  • Możecie bawić się przed lustrem.2
  1. „Suchy basen” czyli basen z piłkami –
  • Wykonaj samodzielnie – kup basen dmuchany i worek kolorowych piłek,
  • Pozwól dziecku na samodzielne eksperymenty w basenie,
  • Ukryj dziecko pod piłkami, odszukaj je po chwili,
  • Zanurkuj razem w basenie,
  • Szukajcie takich samych piłek,
  • Rzucajcie piłkami do celu,
  • Pomasuj piłkami ciało dziecka,
  • Zrelaksuj się: posłuchajcie muzyki, bajki samograjki lub poczytajcie książeczkę.
  1. Skrzynia lub kartonowe pudełko –
  • Zdobądź skrzynię (drewnianą, wiklinową) lub zwykłe kartonowe duże pudełko,
  • Pozwól dziecku na samodzielne eksperymenty, np. wchodzenie i wychodzenie,
  • Pozwól dziecku ukryć się w pudełku, zachęć je do wyskoczenia z pudełka (tzw. drugie narodziny),
  • Przechodźcie przez pudełko jak przez tunel,
  1.  Tor przeszkód –
  • Zgromadź wałki, poduszki, obręcze, krzesła, pochylnie itp. i zbuduj tor przeszkód,
  • Pokaż dziecku w jaki sposób można go pokonać,
  • Pokonaj tor przeszkód z dzieckiem.
  1.  Balon –
  • Zgromadź kilka balonów w różnych kolorach, w różnych rozmiarach i w różnych kształtach,
  • Bawcie się nimi swobodnie, odbijajcie do siebie,
  • Zawieś balon/balony pod sufitem i odbijajcie go/je,
  • Wypełnij balony kilkoma ziarenkami ryżu, drobnej fasoli i odbijajcie je, zwróć dziecku uwagę na dźwięk balonów.
  1.  „Dźwiękotki” –
  • Zgromadź pojemniczki schowane w jajkach-niespodziankach,
  • Nasyp do każdego z nich różne materiały: ziarenka ryżu, ziarenka grochu, tic-taki, monety, garstkę cukru,
  • Wygrywajcie na „dźwiękotkach” muzykę,
  • Zwróć uwagę dziecka na wydobywające się dźwięki.
  1. Hula Hop –
  • Przygotuj hula hop (najlepiej kilka)
  • Zachęć dziecko do wskakiwania i wyskakiwania z niego,
  • Pokaż jak można wytoczyć hula  hop, jak można rzucać woreczki do hula hop.
  1.  Malowanie 10 palcami –
  • Przygotuj płynne farby w miseczkach (farby mogą być różnej konsystencji, temperaturze), duży arkusz papieru, fartuszek,
  • Zachęć dziecko do malowania palcami.
  1.  Jakie to zwierzę? –
  • Przygotuj obrazki kilku zwierząt (np. bocian, niedźwiedź, kot, żaba),
  • Pozwól dziecku wylosować jeden z nich i zachęć do naśladowania chodu tego zwierzęcia,
  • Zachęć dziecko do naśladowania odgłosów zwierząt.

1/ Do zbaw tego typu warto wykorzystać obrazki przedstawiające zapach, np. obrazek pomarańczy i zapach pomarańczowy. To ułatwi dziecku identyfikację zapachu z naturalnym owocem.

2/ zabawy z wykorzystaniem bodźców smakowych są doskonałym sposobem na ćwiczenie narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia. Rodzic smaruje dziecku, np. czekoladą lub cytryną wargi a zadaniem dziecka jest je oblizać.

Źródło: Kwartalnik INTEGRACJA SENSORYCZNA rok 12 nr 3 wrzesień 2012.



Serwkom Sp. z o.o.