PORADNIA PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA NR 22
zmień kontrast
A+  A-
BIP

Dlaczego warto dzieciom czytać bajki, baśnie i mity?

Teksty typu bajki, baśnie i mity:

  • zawierają różne sytuacje życiowe oraz podają rozwiązanie jak sobie z nimi poradzić. Dzięki nim dzieci uczą się i przygotowują na różne sytuacje, jakie spotykają w życiu rodzinnym oraz w grupie rówieśniczej;
  • znajdujemy w nich rozmaite charaktery - dobre i złe, tak jak w życiu można spotkać osoby o różnych poglądach oraz zamiarach;
  • poprzez swoją symbolikę docierają do przeżyć psychicznych człowieka, poruszają ważne tematy egzystencjalne typu miłość, cierpienia, śmierć, rozstanie, zdrada... Tematy, o których rzadko mówi się w domu i w życiu codziennym, ale które są częścią rzeczywistości dziecka i na które szuka odpowiedzi;
  • różnorodność postaci, jakie spotykamy w powyższych tekstach, umożliwia odnalezienie takiej, która w danym momencie jest dziecku najbliższa (jego emocjom, doświadczeniom). Dzięki identyfikacji z bohaterami tekstów dziecko kształtuje swoją osobowość;
  • dzięki rozmowie o przeczytanym tekście dziecko uczy się formułować swoje myśli i wypowiadać się. Warto jest rozmawiać o problemie, którego dotyczyła konkretna historia. Pozwala to rozwijać myślenie abstrakcyjne, syntetyzować. Poruszanie problemu filozoficznego, którego dotyczyła bajka czy mit prowokuje rozmowy o rzeczach ważnych odnośnie człowieka i jego natury;

Mogą Państwo pomyśleć, że mity, bajki i legendy są często okrutne, dzieją się w nich nieprzewidziane sytuacje, bohaterowie często giną, są porzucani przez rodziców, zamieniają się w zwierzęta lub przeżywają tortury. Dla dorosłej osoby może to wydawać się okrutne, dla dzieci ma to wymiar symboliczny. W tych tekstach znajdą Państwo sytuacje odległe od rzeczywistości (gdzieś dawno, dawno temu, jak żyli królowie etc.) lub sytuacje z rzeczywistością nie związane, gdzie działają często nadprzyrodzone moce (zwierzęta mówiące ludzkim głosem, potwory, krasnoludki, bogowie). Jest to świat fantazji, który przemawia do dziecięcej wyobraźni w sposób symboliczy, a nie dosłowny. Bajki, baśnie i mity pozwalają w wyobraźni w bezpieczny sposób przeżywać wiele trudnych sytuacji, dzięki czemu dziecko oswaja się z różnymi emocjami, również tymi nieprzyjemnymi. Jeśli w życiu codziennym znajdzie się w sytuacji, gdzie będzie przeżywało podobne emocje, będzie mu łatwiej je przyswoić. Dzieci bardzo lubią mówiące zwierzęta, latających bogów i nieraz trudne sytuacje, z którymi bohaterowie muszą się uporać. Jest to język ich wyobraźni i odnosi się bezpośrednio do ich pierwotnych potrzeb, zachowań i myśli, które z czasem będą się przekształcać.

Teksty typu legendy, bajki i mity są bardzo stare, zawierają pewne wartości i mądrości życiowe, które były i będą przekazywane z pokolenia na pokolenie. Forma, w jakiej są zapisane oraz sytuacje, jakie możemy w nich spotkać, odpowiadają konstrukcji psychicznej człowieka oraz poruszają istotne sprawy dla jego rozwoju.

 

Opracowała:

mgr Małgorzata Kuszyk

mgr Agnieszka Koczyk

 



Serwkom Sp. z o.o.